Przygody z Virtual Reality

Ja miałem przerwę długą od ED - około roku. Teraz kilka prób powrotu postawiło mnie w roli niemal "nowego gracza". I tym bardziej nie rozumiem decyzji o zaprzestaniu wspierania VR:

1. Ze względu na Odyseję (której nadal nie kupiłem) - chciałem się przestawić na grę PAD + TV. I to był dramat. Ten przestarzały interfejs w bursztynowym kolorze niczym przestarzałe monitory z poprzedniej epoki, to sterowanie, do którego bindowania dostaje się przez miliony opcji, ta pustka i powtarzalność świata, misji... no można by ciągnąć ten akapit ale spróbujcie sami. To mogło się udać tylko na fali nostalgii, jaką gracze czuli do oryginału.

2. Wszedłem w VR i od razu efekt "mindblowingu"! Te hologramy, panele pokazujące się po obróceniu głowy, kosmos na wyciągnięcie ręki, "efekt łał" wywołany pierwszą planetą pogrążoną w półcieniu. Od razu mi się przypomniało, że miałem ojcu - wielkiemu wielbicielowi kosmosu - pokazać ED w VR. Byłby w szoku. Nie zdążyłem bo jak zwykle mnie zaskoczył (to dla Was Panowie rada przy okazji - nie zwlekajcie z takimi rzeczami) - ale nadal jeśli komuś miałbym VR prezentować jako narzędzie do zabawy - to Elite byłaby na pierwszym miejscu.

Nadal robi to w VR piorunujące wrażenie. Jest świetnie do tego przygotowane i wręcz stworzone. Porzucenie tego kierunku jest dla mnie zupełnie niezrozumiałe. Zapewne pieniądze grają tu rolę, ale dla mnie ED nie ma przyszłości bez VR. A wygląda na to, że nowego "contentu" dla Horizon nie dostaniemy długo.

EDIT:
A co do samego Odysey - ja mam wrażenie że nie o takie nogi walczyliśmy... Kto wpadł na pomysł tego pifpafkowania? Nie z powodu błędów tego nie tykam, tylko to mi dokładnie przypomina CQC - coś zupełnie oderwanego od reszty... zupełnie niepotrzebnego i do tego źle posklejanego...
 
Last edited:
A co do samego Odysey - ja mam wrażenie że nie o takie nogi walczyliśmy... Kto wpadł na pomysł tego pifpafkowania? Nie z powodu błędów tego nie tykam, tylko to mi dokładnie przypomina CQC - coś zupełnie oderwanego od reszty... zupełnie niepotrzebnego i do tego źle posklejanego...
No nie OTAKE, nie OTAKE. Wszyscy zakładali że jak SPACE-legs, więc:
  • a) wstaję z kolan... wróć... fotela i idę przez mój statek który jest moim "domem" i "bazą" przez 90% czasu gry obecnie [stacje liczę jako te 10%] i dopiero z niego wychodzę na planetę, stację itepe
  • b) SPACE-legs czyli EVA naokoło statku w 0g, być może jakieś derelicty w przestrzeni... byłby niezły bonus. Jak ktoś próbował w scam citizenie misję z naprawą satelity albo "dochodzeniem kryminalnym" w uszkodzonej stacji, to wie jaki wielki potencjał mają te proste koncepty - a co dopiero w VR.
A my dostaliśmy... kamasze a nie space legs. "Dirt boots", "Combat boots" jak piszą na forumie. Co do pif-pafkowania to WTFDev nic innego nie potrafi, Elite jest arcadowym shooterem kosmicznym i tyle. Jedyną "simową" rzeczą tutaj jest galaktyka wg mnie. A oderwanie to przeca święta mantra - wszystko ma być opcjonalne, sterylne i masz nie zabrudzić swoim brudnym "blazowanym trajlem" świętej galaktyki brabena. Czyli mimo tego że masz miliardy kredytów na koncie, dalej jesteś śmieciem i gra tak Cię traktuje. Zero progresu, zero player agency, zero interakcji z innymi graczami, no chyba że pif-paf. O to tego mnóstwo jest. Widzicie wzór?

Ja odinstalowałem i przechodzę w tryb hibernacji tu na forum. Jeszcze sobie dla picu oglądam pożar który wywołał, ale za niedługo wyloguję się z foruma na dobre i wrócę może na console release na jesieni (2022 :p). Ale nie spodziewam się cudów - myślę że dowiozą na konsole, znerfią grafę żeby była akceptowalna wydajnościowo na prev-gen konsolach i przerzucą developerów na inne projekty. A tu zostanie tylko biedny frajer który wyciągnął najkrótszą słomkę i będzie credit exploity poprawiał :cool:

Nie spodziewam się już po VR Elicie niczego. A szkoda, bo "kosmiczne nogi" miały potencjał. Niestety jak z każdym potencjałem w tej grze, został on zmarnowany. Oczekuję jeszcze że w okolicach jakiejś dużej komfy gamingowej typu Gamescom włączą pif-paf z Thargoidami i to będzie koniec naszej Odysei, z VR czy bez...
 
Ale co ma open solo grupa do wyobraźni? Giera jest płytka jak tirówka w remizie, natomiast jak się komuś zachciewa pvp w pałerpleju no to nie ta gra, bo tu lipne p2p i brak crossplay z konsolami. A że wygaszają to ja mówię od beyond. Myślałem że ta odyseja to będzie jakiś punkt zwrotny a tylko pokazało że Braben próbuje to napisać stażystami najwyraźniej i garstką starej gwardii typu ten gość od serwerów :D
 
Filary architektury są błędne a to są właśnie grupy, i tak - płytkie jak tirówka w remizie, bo można było to zrobić rozsądnie, jak komuś się nie chce pvp, to po prostu nie musi, się kręcic tam gdzie wszyscy.

ze starego dev teamu nikogo pewnie już nie ma, i prawdę mówiąc cięzko powiedzieć, czy to źle czy dobrze, bo pamiętajmy że wszelkie bzdury które raz się ciągnął, własnie stary dev team napisał.
 
Ogłoszenie parafialne:
Ponieważ kupiłem RTX 3080ti , mój dzielny ASUS STRIX 2080ti Gaming OC idzie pod młotek.
Gwarancji pozostało ok 10 miesięcy. Posiada kości Samsunga ( mikroniki bywaja wadliwe). Cena wyjściowa 3500 zł. Wystawiam F.Vat.
Zainteresowani - proszę o PM.
gpu.jpg
 
Last edited:
Ile kosztował ten 3080Ti?
Kupilem Palita GameRocka za 7500 na fv.
Podkrecilem rdzen na 2050 Mhz w boost i temp max 70 Cel. w dluzszych sesjach. Nie jest to poziom Strixa ale i tak ladnie sie kreci. No i mam w koncu odblowane 90hz w P8kx. (grafy poprzedniej gen tego nie obslugiwaly)

Głównym minusem jest jego pradożerność. Miernik poboru Wat pokazuje ze trakcie spoczynku / przegadania netu komp bierze circa 200 wat i okolo 500 z obciazeniem. Z RTXem 2080ti bral tylko ~120wat w spoczynku. Nie podba mi sie to, obniżenie taktowania w sofcie do OC nic nie daje. Z napieciem zjechać nie moge. Taki urok tych graf.

BTW Znalzlem fajne zestawienie / porownanie różnych chłodzeń - na jego podstawie dokonalem zakupu z tego co bylo dostępne na allegro.
Source: https://m.youtube.com/watch?v=q_VC_00wcMU&t=1634s
 
Last edited:
Simplex. Cennik MSRP jak wiesz w tych czasach nic nie znaczy. Jak ktoś potrzebuje max mocy i jednocześnie patrzy na kasę to jest to rozsądniejszy zakup niz 3090 które w dniu kiedy kupowałem stały średnio po 12 tysi. Dałem jak widzisz dużo mniej a moc po OC ta sama. Cieszę sie ze YT-berzy zrobili jej zła prasę (osobiście bardziej odbieram to jak hejt na Nvidie). Może właśnie dzięki temu było/jest z czego wybierać. Zwykle 3080 kosztują na allegro nie wiele mniejsze pieniądze niz te ktore wydałem za TI. No i te 10 Gb VRamu z 3080 deczko za malo przy rodzialkach ktorych potrzebuje.
Mam upgrade taki jaki chciałem i to w czasie jaki chciałem - żona z córka są na długich wakacjach :)
 
Last edited:
Panowie WMR-owcy, pytanie od kolegi z foruma który kupił okazyjnie G2 bez kontrolerów - czy do tego będą pasować inne kontrolery WMR czy trzeba polować na te od G2? W SteamVR mogę pały od Vive bez problemu z Indeksem sparować i to działa, a w WMR?
 
Nie wiem, ale niech kupi te od G2, summa summarum imo są lepsze i guziki zgodne z obecnym 'standardem'.
Te od G2 ze starymi WMR działają, ale czy działają stare z nowym - trzeba by poczytać na reddit, ale - jak wyżej.
 
Testowalem vive pro 2, jest zauwazalnie lepiej w stosunku do Indexa i trochę lepiej w stosunku do Questa 2, ale nie spadło mi bielmo z oczu - zakładając że ostrość Vive Pro 2 jest zbliżona do Reverba (tak twierdzą wszystkie źródła jakie widzialem), to ktokolwiek twierdzi że wszystko poniżej Reverba to kolorowa plama, ten bredzi.
 
Last edited:

rootsrat

Volunteer Moderator
Testowalem vive pro, jest zauwazalnie lepiej w stosunku do Indexa i trochę lepiej w stosunku do Questa 2, ale nie spadło mi bielmo z oczu - zakładając że ostrość Vive Pro 2 jest zbliżona do Reverba (tak twierdzą wszystkie źródła jakie widzialem), to ktokolwiek twierdzi że wszystko poniżej Reverba to kolorowa plama, ten bredzi.
Testowałeś Vive Pro 1 czy 2?
 
Miałeś Indexa na głowie? (z włączonym ekranem)


Fov poziomy w VP2 na cienkiej gąbce jest fajny. Na fabrycznej jest gorszy niż na Indeksie. Fov pionowy jest relatywnie biedny (czyli pewnie pozom Reverba, Oculusa, etc).

Zaraz przyjdzie tu @VR StarLightPL który robił A/B testy Indexa i VP2 i zrobi porządek.
 
Miałem gogle o tej samej gęstości, i jak je miałem wydawały mi sie akceptowalne, ale w porównaniu z 2160p przestały takie być. Prawde mówiąc, to zaczyna przypominać polemikę czy Amiga i Atari ST miały dobrą grafikę, w momencie jak już gramy na Nvidiach.
Jak miałem 11 lat Amiga była dla mnie jak rzeczywistość a dziś jest plamą.

Na cienkiej gąbce to znaczy jakiejś alternatywnej, jest istotnie lepiej niż w Indeksie?
 
Racja, Index to Atari ST, a Reverb to GeForce 3090.

Miałem gogle o tej samej gęstości, i jak je miałem wydawały mi sie akceptowalne,
Nie wydawały się, tylko były akceptowalne. I nadal są.
Nie miałeś Indexa na głowie więc nie możesz wypowiadać się o Indeksie, bo gołe parametry ekranów to nie wszystko - są jeszcze soczewki, czyli optyka.
Ja mam teraz bezpośredie porównanie Questr 2, Index, Vive Pro 2. I są dwie możliwości - albo Reverb ma dużo ostrzejszy obraz niż Vive Pro 2 (w co wątpię, ale nie wykluczam), albo dla mnie ta różnica w stosunku do Indexa i Questa 2 nie jest aż tak kosmiczna jak twierdzisz. Czyli dokladnie tak jak się spodziewałem.
Ale skoro nigdy nie miałeś na głowie Indeksa to miej choć tyle przyzwoitości aby się o nim nie wypowiadać. Bo w przeciwnym wypadku to ja mogę sobie bredzić że Reverb G2 to plama, bo czemu nie? Może ma tak słabą optykę że mimo dobrych parametrów na papierze w rzeczywistosci obraz jest do dupy? Skoro z Vive Pro 2 tak właśnie jest, to z Reverbem też może :D Plama!

Mam nadzieję, że uda się zgadać z Robinusem i potestować Reverba. Wtedy wszystko będzie jasne.
 
Top Bottom