Przygody z Virtual Reality

Robinus

Volunteer Moderator
Czepiając się to w związku z ograniczoną fizyczną regulacją IPD (60-68mm) szumne zapowiedzi "NO COMPROMISES" okazały się marketingową papką ;)
Tak! Właśnie w nocy trafiłem na informację o 68mm. Tak że @Yata_PL trafił przypadkiem w dychę pisząc o żabach-tak a ropuchach - niekoniecznie... :)

Wyczytałem na reddicie wprawdzie informację, że ma przynajmniej 3-milimetrowy sweet-spot (w sensie punktu idealnej ostrości soczewki) więc niby istnieje dodatkowy margines, ale mój zapał nieco ostygł.

@Kyokushin Ty swojego HP'ka brałeś w polskim sklepie?
 
Last edited:
Tak! Właśnie w nocy trafiłem na informację o 68mm. Tak że @Yata_PL trafił przypadkiem w dychę pisząc o żabach-tak a ropuchach - niekoniecznie... :)

Wyczytałem na reddicie wprawdzie informację, że ma przynajmniej 3-milimetrowy sweet-spot (w sensie punktu idealnej ostrości soczewki) więc niby istnieje dodatkowy margines, ale mój zapał nieco ostygł.

@Kyokushin Ty swojego HP'ka brałeś w polskim sklepie?
ja brałem z uk, lambda-tek.eu
 
Właśnie wczoraj używając Indeksa zauważyłem że u mnie są cztery kreski na podziałce IPD podczas gdy w Reverbie G2 są 3! :)

Tego tez nie bedzie - HP VR Lead Designer mówil o "single lens design" zaprojektowanych przez Valve
Oj to szkoda, chyba że dokonali cudu i będzie piękne pole widzenia w superaśnych nowych valvosoczewkach </sarkazm>. To mój zapał też ostygł i poczekam na @Robinus owy egzemplarz ;-)

EDIT: ten artykuł na RtVR chwali za "clarity" więc może będzie fajnie... ale poczekamy zobaczymy, ja już nic nie zamierzam w VR preorderować, sparzyłem się na knucklegate, @SimplexPL się sparzył na Pimaxie. WE DO NOT PREORDER! :D
 
Last edited:

Robinus

Volunteer Moderator
Zobaczymy co rynek pokaże.

Ja się wybredny zrobiłem. Jakbym nie miał najlepszego VR-headsetu to co innego. Teraz jednak mam wywalić te złotówki tylko na "lepszy".
IPD, LCD - trochę zniechęca.
Chciałbym jeszcze dołożyć 3 literki w postaci VAT i też nie wiem, czy się uda.

Tak że na razie przełączam się na
140703standby.jpg
 
W kwestii Reverba możecie wziać preorder, to będzie pewnie troche lepszy headset niż obecny reverb. Który jest obecnie najlepszy. Natomiast jak ktoś ma reverba - szału bym sie nie spodziewał, nic nie zyska.

Ale ogónlie - ja już żadnych preorderów nie biorę.
 
W kwestii Reverba możecie wziać preorder, to będzie pewnie troche lepszy headset niż obecny reverb. Który jest obecnie najlepszy.
Za mały przeskok generacyjny żeby usprawiedliwić sześćset dolarów plus cło i VAT jak dla mnie. Zbieram na 3080Ti ;-). Indeks jest "wystarczająco dobry". Poza tym osobiście mam niszowe zastosowanie dla trybu 120Hz - używam w DCS żebym miał w miarę stałe 60fps z reprojekcją, w nowym reverbie będzie to 45. Ja postoję i poczekam na coś nowego ze stajni SteamVR.

A co do LCD @Robinus to wygląda to na "standard przemysłowy" już, niestety. I może to i dobrze bo jako osoba która przerobiła już 3(!) matryce OLED w telewizorze jestem dość sceptycznie nastawiony do tej technologii i bałbym się o wypalenie ekranów w przypadku gier ze źle zaprojektowanymi interfejsami umieszczonymi w stałym punkcie ekranu - np. Subnautica. Tak wiem, jestem pechowcem jednym na milion ale zły OLED boli przez całe życie! :D
 
A ja ciągle nie wiem czy najlepszy jest Odyssey+ czy Reverb czy Pimax 5K, bo przecież nie Index ;)
A właśnie, co z tymi nowymi goglami Pimaxa, one wyszły, czy teraz mają wymówkę w postaci pandemii?

Co do Reverna, FOVem się niezbyt chwalą, więc obstawiam, że będzie "taki se" czyli gorszy niż w Indeksie i duzo gorszy niż w Pimaksie.
Fajnie by było mieć większy, ale do "wystarczjąco dobrego" człowiek też się dość szybko przyzwyczaja. Wczoraj tego doświadczyłem, bo najpierw odpaliłem na chwilę Indexa (płyny w Alyx) a od razu po nim Questa i pierwsze wrażenie to było "jezu, jaka lornetka" ale ono bardzo szybko minęło. Ma headset wysokiej rozdzielczości, z panelem 120Hz (najlepiej OLED RGB) i szerokim FOVem i jeszcze bezprzewodowy to pewnie długo poczekamy.

A propos bezprzewodowości to w końcu przetestowałem bezprzewodowy streaming gier z PC na Oculusa Questa z pomocą Virtual Desktop i to nie ma prawa dobrze działać, a jednak działa ;) Testowałem tylko Rick and Morty VR wiec pewnie mała próbka, ale grało mi się w pełni komforotowo, aż byłem zaskoczony że tak dobrze to śmigało, spodziewałem się zauważalnego laga na na sterowaniu, jakichś "hitchy", glitchy, zaników sygnału (czyli obrazu), wariującego trackingu typu odlatujące kontrolery, a tu nic.
Jestem pod dużym wrażeniem, można odpalać gry ze Steama i ze sklepu Oculusa a brak kabla robi robotę. Tak, oczywiście jest to plama, więc jest niegrywalne i nieużywalne, ale bawiłem się świetnie ;)
 
Otóż jest tak - HP wypaliło trochę z ekranem 2160p przez co wszyscy dostali konsternacji, ponieważ wyszły wzglednie tanie gogle z ponadprzeciętną jakością obrazu... względnie tanie - dwa razy tańsze niż Index, popularne Vive, co generalnie ludziom wywaliło errory w oczach - jak to możliwe - więc zaczeli sobie uzasadniać że niemożliwe, że pewnie śledzenie słabe, fov lornetkowy etc, co oczywiście nie jest prawdą w stosunku do np Oculusa.

Co więcej, ani HP, ani Microsoft, niespecjalnie umieją coś dobrze i fajnie sprzedać, MS idzie w hololens, rozwój WMR - niby ekipa nad tym siedzi - ale niespecjalnie widać kroki milowe.

Reverb G2 jest czymś takim - ktoś w HP zauważył że ŻRE (i żarło by jeszcze lepiej gdyby ludzie żaby też jednak mogli skorzystać), mimo że nikt się nie spodziewał, więc stwierdzili że zrobią lifting tego co jest, przekonali do tego MS i pogadali z Valve. Jaki teraz w tym wszyscy mają udział? Microsoft dalej jest z WMR na powierzchni, HP sprzedaje poprawiony headset... a valve jest głównym zwycięzcą, ponieważ G2 ma nie konkurować z Indexem, ale być czymś obok - dla valve prototypem 2160p dla następcy indexa - Reverb uświadomił Valve że piksel wielkości pięści 1440p długo na powierzchni ich nie utrzyma, bo ludzie zobaczyli jak może wyglądać 2160p.

I teraz powiem Wam jak będzie - na wiosnę 2021 będzie Index 2160p, Oculus najprawdopodobniej zmniejszy udział w rynku - oni nic nie mają do zaoferowania, a WMR będzie zmniejszać swój 'podprogowy' udział w rynku, ponieważ tacy ludzie jak my, położą po te 5k na zestaw Indexa 2160p (a może więcej)? żeby mieć jednak większego FOVa niż lornetka.

Lornetka bardzo nie przeszkadza - jak ktoś ma albo kupi Reverba pewnie z nim zostanie, ale generalnie tak będzie to wyglądać. W tym momencie tym którzy mają już stacje bazowe i Knucklesy, zostanie jedynie wymienić headset.

Mniej więcej taką rysuję przyszłość... w której pominałem Pimaxa - to nadal będzie sprzęt dla entuzjastów, wyprzedzający czasy, nie tak 'plug and play' jak Index, pozostający w jakiejś niszy.

Co więc warto teraz kupić?
1) Reverb, bo jest tani, a jak lornetkowy FOV nie przeszkadza, to zostaniesz z nim pewnie nawet na dwa lata, zwłaszcza dobrym wyborem będzie już poliftowy G2. A jak nie to też pchniesz i niewiele stracisz i kupisz Indexa 2160p - nie przewiduję na 2021 więszych rozdzielczości - imo mają problem z dopracowaniem paneli 2160p.
Bądź co bądź, na chwilę obecną - G2 będzie killerem pozostałych - raz że dobry dla żab, dwa - poprawiny tracking, trzy - dobre audio, cztery - poprawione soczewki, więc argumenty za Indexem topnieją a cena jednak prawie połowę niższa.
2) Zestaw index z knucklesami - pchniesz go za rok jak wyjdzie 2160p, niewiele stracisz, zresztą VR nie było nigdy dla biednych, i dokupisz sobie nowy a fajne kontolery i stacje ci będą pasować - opcja dobra o ile nie przeszkadza Ci pixel wielkości pięści czy kolorowa plama zamiast obrazu przez najbliższy rok ;)

Faktyczna różnica w FOV poziomym między Reverb a Index też duża nie jest, z tego co pisaliście - 95 vs 108, ale fajniej było by mieć 108... jednak bez utraty rozdzielczości Reverba - po prostu jak raz się zobaczy, ciężko do pixelozy wrócić, a do tego mniejszego fov jakoś człowiek się bardziej jednak przyzwyczaja, zwłaszcza jak jeździł motocyklem czy nurkował, albo gra w jakieś symulatory i imersyjnie sobie tłumaczy że siedzi w kasku i tyle.
 
Last edited:
A ja ciągle nie wiem czy najlepszy jest Odyssey+ czy Reverb czy Pimax 5K, bo przecież nie Index ;)
A właśnie, co z tymi nowymi goglami Pimaxa, one wyszły, czy teraz mają wymówkę w postaci pandemii?
A czy Ty czasem nie jestes juz za stary aby ubiegac sie o uznanie Twojego "wiaderka , łopatki i foremek" w oczach kolegow ? :)

Pimax 8kx - z tego co pisza w updatach prace ida teraz pelna para i jest w masowej produkcji - wyslka czerwiec , nie jestem pierwszy do żłoba wiec moja sztuka raczej w lipcu.
Szkoda ze nie ma trybow 120 lub 144 hz które sobie chwale w moim "nowym" Pimaxie 5k. Tryb 144hz z asynchroniczna reprojekcja zwana w PT "smart smoothing" czyli natywnie 72fps + 72fps w repro daje mi wrazenie obrazu płynniejszego niz natywne 90hz i nawet czuje ze jest delikatnie lepiej niz natywne 120 hz. Ciezko mi bedzie bez tego w symulatorach samochodowych i IŁku - pewne w przyszlosci kosztem fova dodadza wyższe tryby ale to kolejne miesiace czekania... eh
 
Last edited:
Tam w natywnej rozdzielczości jest chyba 75 hz, troche biednie. Ta płynność jest istotna. Miliard razy lepiej się gra na 45fps+45fps repro, dającym te 90Hz, niż bez tego jak np spadnie do 70fps.
 
Miliard razy lepiej się gra na 45fps+45fps repro,
Reprojekcje sa na różnym poziomie wykonane przez dewsów .W vivce 45+45 bylo malo grywalne z ghostingiem w tle. Wolalem jak z 90 dropnelo do 75~80 fps w asynchronicznej repie. Tak samo jest w pimax-ie 45+ 45 jest dla mnie nie do przełkniecia bo ciagle widze ghosting i dopiero w 72+72 jakimś cudem zrobili to dobrze i jest on minimalny - praktycznie widoczny jedynie delikatnie w widokach nie kokpitowych ( np kamera pościowa itp). W kokpicie jest super - trzeba pamietac i ustawiac tak aby nie dropilo ponizej 72-71 bo wtedy znowu smuży.
 
Last edited:
Top Bottom